Vi hade bråttom med middagen och stekte färsk isländsk uerfilé i vår egen ekologiska fiskkrydda, drog ihop en härlig kryddstark bönröra med hackad blekselleri, paprika och persilja. Vi serverade med grekisk myntayoghurt och groddar. Inga kolhydrater alls denna gång. Det tog bara tio minuter. Äkta snabbmat!

Det här behöver du:


färsk uerfilé med skinn

1 burk med mixade bönor

blekselleri

paprika

lite tomatpuré

persilja

lime eller citron

vitlök

Isfisks krydda/el egen curryblandning

lite salt och peppar

udd chili

grekisk yoghurt

mynta

gurka

smör och olivolja

valfria groddar

sockerärtor

 

Så här gör du:

1.Hacka vitlök, selleristjälken, paprikan och persiljan fint.

2.Mjuka vitlöken och sellerihacket i en tjockbottnad kastrull med lite olivolja. Lägg i en tesked tomatpuré, en udd torkad chili, en tesked riven ingefära, tillsätt salt och en matsked av isfisks krydda. Låt steka ihop någon minut, tillsätt sedan bönmixen, rör om, ställ åt sidan.

3.Värm ett par matskedar smör i en stekpanna, tillsätt en matsked av isfisk krydda/el egen curry. Salta och peppra uerfileérna. När det kryddade smöret puttrar, lägg ner fiskfilérna med skinnsidan ner. Stek på medelvärme i cirka 5 min. Vänd en gång och efter någon minut, vänd tillbaka till skinnsidan igen.  Kolla att fisken är genomstekt, i så fall klart.

4.Sätt bönröran på plattan med svag värme.

5.Häll kokande vatten över sockerärtorna låt ligga någon minut. Ta upp!

6.Rör ihop grekisk yoghurt med hackad mynta, salt och olivolja. Om du vill kan du hacka ner lite gurka också.

7.Tillsätt den hackade röda paprikan och persiljan i bönorna. Rör om!

8.Lägg upp uerfileèrna på tallrikar, lägg på ett par slevar av bönröran och sockerärtorna. Servera med sallad/ färska groddar, lime/citron och mynta yoghurt.